Kungliga Operan

Under vår Stockholmsresa besökte vi även Operan. Vi visades runt i de fantastiska salarna, fick ta en titt bakom scenen och för att knyta ihop säcken fick vi även se föreställningen på kvällen. Det var verkligen en upplevelse! Jag vill inte påstå att opera är något jag får för mig att lyssna på frivilligt, men jag lovar, det är absolut värt att se det, i alla fall en gång i livet! Jag fascinerades nog mest av de sagolikt utsmyckade rummen!

När vi såg föreställningen gick det till så att det delades upp i tre akter. Först en på 45 minuter, följd av 30 minuters paus. Sen en akt på 40 minuter och rast på 25, sen sista akten på 25 minuter. Det var förresten Tosca som vi kollade på. Det sjöngs på italienska, men det fanns text på svenska ovanför scenen så att man kunde följa det. Det kändes så konstigt när man gick ut under pausen.. Jag förväntade mig verkligen att folk skulle prata italienska, men neeej! De pratade svenska. Blev lika överraskad varje gång. Glömde bort lite att jag befann mig i Stockholm.

När föreställningen var slut fick jag uppleva den största och längsta applåden jag någonsin har varit med om. Herrejösses. De som hade huvudrollerna gick fram; vi applåderade, duken gick ner. Applåderna fortsatte och DUKEN GICK UPP IGEN. Sen gick de fram en och en, alla igen, nån snubbe ingen hade nån aning om vem det var osv osv.. Och sen plötsligt hade det passerat 10 minuter och mina händer låg i söndersmulade bitar på golvet.

Här är några bilder! (Jag fick inte ta bilder på själva scenen, alltså kunde jag inte fotografera under föreställningen.)

Om du håller pekaren över bilden blir det (ibland!) finare kontraster! 
Biljetten! (bevismaterial, eheh)

Hallar, rum och liknande!    Snabb tjuvtitt bakom scenen!

Bilder från den otroliga teatern!Blick från orkesterdiket!

Jag satt ganska exakt under den högra röda lampan! :)

  

 Folket strömmar in….

 Den gigantiska kristallkronan på 2 ton…

2 thoughts on “Kungliga Operan

Kommentera

